Sati & gudomlig feminism

Kvinnan har länge associerats med jorden i hennes förmåga att bära liv och få liv att växa. Tantra har troligtvis sina rötter i pre-vedisk tid då Gudinnedyrkan verkar ha varit stark.

I Puranas berättas: I begynnelsen ombads Gudinnan (Shakti) att inkarnera för att locka Shiva att engagera sig i världen. Utan Shakti (energi) kan Shiva (medvetande) inte handla i världen. Sati betyder ”den som är”.

Gudinnan gick med på det på ett vilkor. Det var att hennes verkliga identitet och värdighet inte skulle glömmas bort. Hennes jordsliga far skulle bli Daksha; en mindre elementär Gud.

Sati gifter sig med Shiva och ett par millennium passerar. Under tiden har Satis far arbetat sig upp till en ledande roll inom den ortodoxa religionen. Han ogillar Shivas okonventionella sätt; naken, utan hem, ofta på kyrkogårdar och i sällskap med opassande typer. Daksha beslutar sig därför att inte bjuda Sati och Shiva när han planerar en väldigt kosmiskt eldoffer, som för alltid kommer att etablera världens religiösa strukturer.

När Sati får höra om detta blir hon rasande. Daksha hade inte bara förolämpat hennes eviga partner. Han hade förolämpat henne; världsmodern, livskraften själv, utan vilken det inte skulle finnas någon värld. Sati inser att hon inte kan stanna i värld som inte erkänner henne. Hon dirigerar sin yogisk eld (livskraft) ut ur sin kropp och lämnar sin kropp bakom sig.

När Shiva finner henne blir han utom sig av förtvivlan. Han lyfter upp hennes döda kropp i sina armar och börjar rasa genom världarna. Där han stormar fram uppstår vulkaner, tidvågor, jordbävningar och skogsbränder. Gudarna gör då vad de kan göra för att rädda världen. De ber Saturnus att skära Satis kropp i bitar. Där hennes kroppsdelar faller uppstår heliga platser förbundna till jorden.

Denna version av berättelsen om Sati kommer från den mest Shakti-orienterade strömmen av Tantra, där Shakti (Gudinnan) hade en överordnad roll över Shiva.

En del tolkar denna berättelse som ett återgivande av en konflikt som uppstod mellan vad som verkar ha varit en mer gudinneorienterad kultur till en mer patriarkalisk struktur. Satis far representerar i historien de patriarkaliska värden som upphör att erkänna kvinnans och jordens värdighet. Satis lämnande av världen symboliserar att om kvinnans och jordens värdighet inte erkänns, så kan ingen verklig union mellan Shiva och Shakti ske.

Mycket tyder på att vi nu befinner oss i en tid då både kvinnan och jorden kräver upprättelse.

Rekommenderad läsning: Awakening Shakti, Sally Kempton. Läs också vidare i nästa artikel om Shiva och gudomlig maskulinitet

Och artikeln därefter om Yoga-förening mellan Shiva och Shakti

Similar Posts

  • Gudinnans återkomst

    Christopher Tompkins (religionsvetare och sanskritist) argumenterar för att Hatha Yoga är en degenererad form av Tantra som förlorat sammanhanget för sina utövningar.  Tompkins argumenterar  för att syftet till att dynamisk sekvensering av Asana, alla mantras förutom ”Ajapa japa” (meditation på andetaget) och ”Om”, samt chakrasystemet tagits bort i Hatha Yoga är p.g.a. att dessa övningar…

  • Kundalini

    Enligt tantrisk kosmologi placerar sig Shiva i kronan av huvudet och Shakti vid botten av ryggraden efter skapelsen. De separerar sig som med medvetande (Shiva) och energi (Shakti) i den mänskliga kroppen.  Kundalini nämns först i Kalottara Tantra. Ca 700-tal AD. Här beskrivs Kundalini som en sammandragen/kurvad låga. Hon sägs dra sig samman innan inandetag…

  • Tantroktam Devi Suktam

    Tantroktam Devi Suktam är en hymn som ingår i en text kallad Devi Mahatmyam. Devi Mahatmyam är en text som reciteras under Navaratri. Den berättar om hur Mahadevi (Shakti) räddar världen från mörka, demoniska krafter (Asuras). Devi Mahatmya är en tantrisk text och behöver läsas och förstås därefter, som en symbolisk text. Texten börjar med…

  • Ma!

    Vårens Navaratri närmar sig. De 9 nätterna av Navaratri delas ibland upp i tre delar. Tre nätter för invokation av Durga, tre för invokation av Lakshmi och tre för invokation av Saraswati.  Durga är den aspekt av Gudinnan i sin helhet; Mahadevi, som kallas in för att slåss mot Mahishasura i texten Devi Mahatmyam.  Mahishasura är…

  • Att leva sitt dharma

    I psykoanalysen talar man om att sublimera sina trauman. Detta innebär att tillåta att våra liv tar riktning mot att arbeta med våra trauman. Vi väljer ofta arbeten och fritids engagemang som är kopplade till våra trauman.  Om detta görs omedvetet kallas det upprepningtvång, och leder till handlingar som gör att vi upprepar vårt ursprungliga…

  • Sri Yantra

    Vad händer när kontraktion och expansion sker samtidigt? Kanske är det dessa omständigheter som kan skapa något verkligt nytt. En kontraktion till ett intet/ en liten stilla punkt av koncentrerad energi, för att sedan explodera ut i en ny skapelse. Den tantriska traditionen talar om prakasha och vimarsha. Prakasha är det omanifesta ljuset/källan. Vimarsha är…