Vashistasana

Vashistasana (sidplanka) har fått sitt namn av helgonet Vashistha. Hans uppgift var bl.a. att väcka den unge kungen Rama till sannningen om vem han var; en inkarnation av Vishnu, med uppdraget att återföra rättfärdighet (dharma) till jorden (Yoga Vashistha).

Enligt Hatha Yoga är vi alla inkarnerade delar av de olika stålarna av Alltet/Gud, och behöver alla vakna till sannningen om vilka vi är, för att fullfölja vårt fulla potential.

När Vashistha finner Rama är han i ett tillstånd av förtvivlan och uppgivenhet inför allt lidande i världen. Men det är just denna insikt om sin litenhet som Rama måste inse, som kung, för att vända sig till en större kraft. Vi är alla kungar i vår egen värld, alltid huvudrollsinnehavare i vår egen film, men för att vända oss mot något större behöver vi först konfronteras med vår litenhet.

Den större kraft vi behöver vända oss till är den som hittas i stillhet och överlämnande, men också stamina och uthållighet. Kanske är det dessa kvaliteter som Vashistasana symboliserar och representerar. Positionen  kräver integrativ styrka med med kontakt till vår källa för styrka i navelområdet. Den utmanar oss att finna vår balans.  Positionen vinklar oss också uppåt och armen pekar uppåt. Men pekar på vad? Det finns ett talesätt som sägs komma från Buddha. Det säger:” När någon pekar på månen, titta inte på fingret, titta på månen.” Månen symboliserar det som är bortom. Det som Yoga försöker hjälpa oss att nå.

Similar Posts

  • Chaturanga Pranama

    I Agni Sara (före 1493 AD) beskrivs 2 olika möjligheter för prostration mot marken. Den ena är Ashtanga Namaskar, vilken genom hela den tantriska eran anses vara den viktigaste av positionerna i Surya Namaskara, såsom den ultimata gesten av uppgivande. Sedan ges ytterligare en valmöjlighet nämligen kevala (endast) prostration vilket troligtvis är den sänkning mot…

  • Yoga och kvantfysik

    I Tantras kosmologi beskrivs att allt är en del av det högre medvetet, bland annat kallat Paramshiva. Paramshiva består av Shiva (medvetande) och Shakti (energi). Shiva och Shakti är ett, såsom solen och dess strålar. Då verkligheten skapas är det Shakti (energi) som beslöjar sig själv genom att bli till många olika former. Beslöjandet av…

  • Finns det ett medvetande utanför hjärnan?

    Till skillnad från vad de flesta tror så har vetenskapen inte löst frågan gällande hur medvetandet skapas. I Yogafilosofi liksom många andra spirituella traditioner, såsom bland annat buddhismen, anses inte medvetandet skapas i hjärnan utan fungera utan hjärnan. Finns det då något vetenskapligt stöd för denna tanke? Faktiskt så finns det. Forskning inom psykiatri och…

  • |

    Göra plats för själen

    Enligt Tantra finns 5 olika tillstånd av medvetande. Jagrat; vaket tillstånd, Svapna; drömtillstånd, Shushupti; djup sömn, Turya; tomhet/rent medvetande utan innehåll (trancendens) och Turyatita; alla tillstånd som uttryck för ett och samma ljus (immanens). Turya betyder ”det fjärde” och vissa filosofiska skolor lär att detta är det yttersta medvetandet. I Tantra påstår man dock att…

  • Solhälsningen som Aum

    Rörelserna var, som vi talade om i förra inlägget, ett sätt att förkroppsliga mantrorna. Mantrorna som användes med Surya Namaskar var solens beejamantras. Dessa beejamantras består av de 5 långa vokalerna i sanskrit. Dessa vokaler är ljud som skapas genom att man använder områden av rymd i kroppen och skapar vibration i dessa. Man reciterar…