|

Nataraja

I en av de viktigaste tantriska texterna Pratyabijna-hrdayam av Ksemaraja står det:

”Reverence to the divine, who ceaselessly performs the five acts, and who, by so doing, reveals the ultimate reality of one’s own Self, brimming over with the joy of Awareness!”

Dessa fem handlingar som citatet talat om är följande:

Srsti-utflöde, kreation

Stihti-bevarande, upprätthållande

Samhara-upplösning, återförande till sitt ursprung

Tirodhana-beslöjande, glömska

Anugraha-avtäckande, ihågkomst

En symbol för dessa fem handlingar är Nataraja, Shiva som ”the lord of dance”. Shiva skall här förstås som det som underligger verkligheten, verklighetens innersta kärna eller grund.

Nataraja avbildas med fyra armar och med ett ben lyft från marken. Var och en av dessa armar och det lyfta benet beskriver respektive de fem handlingarna. En hand håller en slags handtrumma; damaru. Trumman representerar den rytmiska pulsationen som skapar världen. Den andra handen är i abhaya mudra, en lyft handflata som betyder; ”var inte rädd”, i detta sammanhang en symbol för upprätthållande. Den tredje handen håller i en eldsflamma, en symbol för upplösande och återförande. Den fjärde armen och handen korsar Natarajas bröst. Denna hand symboliserar beslöjandet och glömskan om allts verkliga identitet. Det lyfta benet till slut, symboliserar avtäckandet, ihågkomsten om sin egen djupaste identitet liksom allt annats djupaste identitet.

Citatet säger att de fem handlingarna leder till avtäckandet av alltings djupaste identitet. Man kan fråga sig hur. Svaret är genom att vända sig till den plats där allt uppstår, stannar för en stund och sedan upplöses igen. Den plats där något kan väljas att glömmas eller ihågkommas. Denna plats som är medvetandet själv.

Rekommenderad läsning: Tantra Illuminated, Christopher Wallis

Musik: Spellista, Nataraja

Similar Posts

  • Hjärtöppnare

    Devotion; Bhakti är en viktig del av Yoga och handlar om kärlek till kraften inom och bortom allt levande och icke-levande. Att odla denna kärlek och kärleken i alla dess former är en viktig del av Yoga. Kärlekens hemvist sägs i Tantra vara i hjärtchakrat; Anahatha. Anahatha är både sätet för kärlek till det gudomliga…

  • Ljusets återkomst

    Luciafirandet har rötter i firandet av ljusets återkomst. Under den tid som den julianska kalendern gällde i Sverige, ansågs lucianatten vara årets längsta natt. Lucia och vintersolståndet hör alltså ihop.  Freja var en personifiering av kärleken och fruktbarheten i fornnordisk tradition.  Under Lusse-natten tillkallades ljusets makter så att ljuset skulle återvända (och livet) och därmed…

  • Khechari Mudra

    Khechari mudra är att föra tungan in i gången mellan näsa och mun. Hatha yogisarna skar lite i membranet under tungan och drog sedan ut tungan tills den tillslut nådde platsen mellan ögonbrynen. Tungan var då lång nog att täppa igen hela gången fram till näsborrarnas början. Khechari mudra görs enligt Hatha Yoga Pradipika och…

  • Kandharasana & Chakrasana

    Kandharasana  Kandha betyder axlar. Positionens namn kommer sig av att kroppens tyngd i den slutliga positionen bärs till största delen av axlarna. Den gör hela ryggen flexibel och är en god förberedande Asana för Chakrasana. Chakrasana Sanskritordet chakra betyder hjul, cirkel, spiral, virvel. Chakrasana har fått sitt namn från att slutpositionen bildar en cirkelform. Chakrasana…

  • |

    Göra plats för själen

    Enligt Tantra finns 5 olika tillstånd av medvetande. Jagrat; vaket tillstånd, Svapna; drömtillstånd, Shushupti; djup sömn, Turya; tomhet/rent medvetande utan innehåll (trancendens) och Turyatita; alla tillstånd som uttryck för ett och samma ljus (immanens). Turya betyder ”det fjärde” och vissa filosofiska skolor lär att detta är det yttersta medvetandet. I Tantra påstår man dock att…