Är ”Yoga” alltid bra för dig?

”yoga” av Matt Madd är licensierat enligt CC BY-NC-ND 2.0

Vissa människor kommer till min undervisning bara för en kort tid. Sedan bestämmer de sig för att lämna för att praktisera för andra lärare där det är billigare, mer tillgänglig, eller för en lärare med ett stort antal följare av något slag. Några av dem kommer tillbaka efter några år för en kortare eller längre tid, och vad jag brukar bevittna är detta:

De problem jag har bevittnat i vår första kontakt i deras andningsmönster har förstärkts. Deras dåliga vanor i rörelsemönster har förstärkts. Deras blockeringar i kroppen är förstärkta. Deras mentala obalanser är förstärkta.

Några av de människor som kommer tillbaka till min undervisning, har inte praktiserat ”Yoga” under de år de var borta. Vad jag bevittnar i dem är oftast, mindre förstärkning av dåliga vanor i andningsmönster, mindre förstärkning av blockeringar i kroppen, och mindre ökning av mentala obalanser jämfört med gruppen ovan.

Hur kan detta ske?

Som vi talade om förra veckan är klassisk fysisk Yoga ett psykofysiskt system för att släppa känslomässiga och mentala blockeringar i kroppen. Men, som vi också talade om, har få gått igenom tillräckligt rigorös utbildning för att lära sig vilka tekniker att använda för vad, samt hur. Och få har övat konsekvent och tillräckligt länge själva, för att ha kunnat gå långt i denna process själva, för att kunna hjälpa andra i denna process. I klassisk Yoga är båda dessa saker ett krav för att undervisa.

Så när människor går till lärare som inte har gjort något av ovanstående, vad som händer är att de brukar förstärka sina dåliga vanor. Så när de kommer tillbaka till mig efter ett par år är dessa tendenser, både mentala och fysiska mycket svårare att bryta.

Deras utveckling har faktiskt gått bakåt.

Similar Posts

  • |

    Att göra medvetet

    Vi rörde i sista inlägget vid vad Yoga vill medvetandegöra. Det som Yoga vill medvetandegöra är instinkterna, känslorna och tankarna. Dessa finns representerade på de olika platser i kroppen där chakrorna finns. Överlevadsinstinkt finns representerad i Mooladhara. Sexualitet och vilja till njutning finns representerade i Swadhistana. Manipura är kopplad till ilska, rädsla och upplevelse av…

  • |

    Hanuman

    I sista posten talade jag om att lyfta energin till Manipura. Vad innebär att lyfta den grövre energin i de lägre chakrorna; Swadhistana och Moola chakra till Manipura chakra? För att förstå detta behöver man förstå hur chakrorna korrelerar med det vi kallar ”the mind”. Moola chakra och Swadhistana chakra korrelerar med vår instinktiva nivå….

  • Chaturanga Pranama

    I Agni Sara (före 1493 AD) beskrivs 2 olika möjligheter för prostration mot marken. Den ena är Ashtanga Namaskar, vilken genom hela den tantriska eran anses vara den viktigaste av positionerna i Surya Namaskara, såsom den ultimata gesten av uppgivande. Sedan ges ytterligare en valmöjlighet nämligen kevala (endast) prostration vilket troligtvis är den sänkning mot…

  • Prana shakti & Manas shakti

    I Yoga anses andningen som huvudsättet för de allra flesta att absorbera prana shakti (livsenergi). Prana shakti som kanaliseras genom Pingala som styr höger sida av kroppen är den grövre energin som är byggstenar för materian. Manas shakti som kanaliseras genom Ida som styr vänster sida av kroppen är den subtilare formen av energi som…

  • Karuna

    Senare i den tantriska traditionen utvecklas idén om den tantriska utövaren som en vira (en hjälte). Hjälte i betydelsen en som är beredd att överge glömska och okunskap som skapar lidande men också hjälte i betydelsen att praktisera för att befria andra från lidande. Denna praktik för andra gjordes oftast på kvällstid då praktiken på…