Upayas

I Tantralokah (Ljus på Yoga) av Abhinavagupta (900-tal) beskriver denna mästare i Tantra 4 metoder för individen att uppnå yoga-förening med Alltet.

An-upaya

Den första metoden kallas An-upaya. Det betyder ingen metod. Denna ”metod” är lämplig för personer som inte har något i vägen för att bli ett med Alltet. Det enda som behövs är anugraha (nåd) och inget eget arbete behövs. Behöver man säga att detta gäller en väldigt liten grupp?

Shambava-upaya

Nästa metod kallas Shambava-upaya. Det betyder den gudomliga metoden. Denna metod handlar om att lyssna på vad vi skulle kalla sin intuition. I denna tradition beskrivs intuition som förmågan att fånga viljan/den skapande impulsen  (Iccha Shakti) innan den överskrivs av mentala tolkningar. Denna metod fungerar för de vars tankeströmmar lugnat sig tillräckligt för att kunna fånga denna impuls.

Shakta-upaya

Nästa metod kallas Shakta-upaya. Detta betyder att göra sig av med mentala konstruktioner som inte överrensstämmer med verkligheten. I denna metod är det Jnana Shakti som används; förmågan att få kunskap. Denna metod handlar om att förfina sin kunskap och nå en bättre förståelse av verkligheten.

Anava-upaya

Sista metoden som beskrivs är Anava-upaya. Det betyder individens/den förkroppsligades metod. Denna metod använder sig av Kriya Shakti; skapande kraft. Denna metod inbegriper; Asana, Pranayama, Mantra, Visualisering , Meditation samt arbete med den subtila kroppen/prana. Dessa övningar förfinar medvetandet så att det kan uppfatta mer subtila lager av verklighet, såsom beskrivits i ovanstående metoder. De ökar vår förmåga till klarsyn och vår förmåga att ta in intryck utan att drunkna i våra föreställningar. De allra flesta behöver börja med denna metod, eller åtminstone till viss del använda sig av dessa.

Rekommenderad läsning: Christopher Wallis, Tantra Illuminated.

Similar Posts

  • Att leva sitt dharma

    I psykoanalysen talar man om att sublimera sina trauman. Detta innebär att tillåta att våra liv tar riktning mot att arbeta med våra trauman. Vi väljer ofta arbeten och fritids engagemang som är kopplade till våra trauman.  Om detta görs omedvetet kallas det upprepningtvång, och leder till handlingar som gör att vi upprepar vårt ursprungliga…

  • Att träffa målet

    I Amshu Tantra (1000-tal) och vidare genom Tattwa Chintamani (år 1577) anges positioner som påminner om en rak pinne, en pinne bruten i flera delar i formen, eller bågformer. Dessa kallas dandas (pinnar) och är också namnen som används på positionerna i solhälsningen. En av de positioner som användes i variationer av solhälsningen var Dhanurasana…

  • Tillsammans i kärlek

    Det sägs i den tantriska traditionen att ”Källan” inrymmer all potentialitet som är möjlig.  Det sägs också att syftet med manifestationen är att göra det stora medvetandet medvetet om sig själv. Alltså en självreflekterande process.  Medvetandet refereras här till som prakasha (det stora ljuset) och reflekttionsprocessen  som vimasha.  Dessa saker tillsammans innebär att allt som…

  • Navaratri

    Vi är nu inne i Navaratri (9 nätter) av firande av Gudinnan, också kallad Shakti och Kundalini. Gudinnan är energi-aspekten av medvetandet. I sin helhet är hon energin bakom allt som finns. Hon kallas då Mahadevi eller Maha Durga. I denna form ses hon också som moder. Navaratri firas vid fem tillfällen under året, men…

  • Tantroktam Devi Suktam

    Tantroktam Devi Suktam är en hymn som ingår i en text kallad Devi Mahatmyam. Devi Mahatmyam är en text som reciteras under Navaratri. Den berättar om hur Mahadevi (Shakti) räddar världen från mörka, demoniska krafter (Asuras). Devi Mahatmya är en tantrisk text och behöver läsas och förstås därefter, som en symbolisk text. Texten börjar med…

  • Att vara värdig

    I en legend från 12-1400-talet beskriven i texten Matsyendra Samhita beskrivs hur fiskaren Mena blir slukad av en val. Historien berättar hur Mena blir slukad av en val och därigenom får höra hemlig undervisning från Shiva då han på Shaktis begäran undervisar henne i allts yttersta vara, på botten av havet.  Då Mena visar sig…