Upayas

I Tantralokah (Ljus på Yoga) av Abhinavagupta (900-tal) beskriver denna mästare i Tantra 4 metoder för individen att uppnå yoga-förening med Alltet.

An-upaya

Den första metoden kallas An-upaya. Det betyder ingen metod. Denna ”metod” är lämplig för personer som inte har något i vägen för att bli ett med Alltet. Det enda som behövs är anugraha (nåd) och inget eget arbete behövs. Behöver man säga att detta gäller en väldigt liten grupp?

Shambava-upaya

Nästa metod kallas Shambava-upaya. Det betyder den gudomliga metoden. Denna metod handlar om att lyssna på vad vi skulle kalla sin intuition. I denna tradition beskrivs intuition som förmågan att fånga viljan/den skapande impulsen  (Iccha Shakti) innan den överskrivs av mentala tolkningar. Denna metod fungerar för de vars tankeströmmar lugnat sig tillräckligt för att kunna fånga denna impuls.

Shakta-upaya

Nästa metod kallas Shakta-upaya. Detta betyder att göra sig av med mentala konstruktioner som inte överrensstämmer med verkligheten. I denna metod är det Jnana Shakti som används; förmågan att få kunskap. Denna metod handlar om att förfina sin kunskap och nå en bättre förståelse av verkligheten.

Anava-upaya

Sista metoden som beskrivs är Anava-upaya. Det betyder individens/den förkroppsligades metod. Denna metod använder sig av Kriya Shakti; skapande kraft. Denna metod inbegriper; Asana, Pranayama, Mantra, Visualisering , Meditation samt arbete med den subtila kroppen/prana. Dessa övningar förfinar medvetandet så att det kan uppfatta mer subtila lager av verklighet, såsom beskrivits i ovanstående metoder. De ökar vår förmåga till klarsyn och vår förmåga att ta in intryck utan att drunkna i våra föreställningar. De allra flesta behöver börja med denna metod, eller åtminstone till viss del använda sig av dessa.

Rekommenderad läsning: Christopher Wallis, Tantra Illuminated.

Similar Posts

  • Ma!

    Vårens Navaratri närmar sig. De 9 nätterna av Navaratri delas ibland upp i tre delar. Tre nätter för invokation av Durga, tre för invokation av Lakshmi och tre för invokation av Saraswati.  Durga är den aspekt av Gudinnan i sin helhet; Mahadevi, som kallas in för att slåss mot Mahishasura i texten Devi Mahatmyam.  Mahishasura är…

  • Sharadiya Navaratri

    Vi är nu snart inne i höstens Navaratri; Sharadiya Navaratri. Detta anses vara den viktigaste av de två Navaratri under året och sammanfaller med skördetiden.  Navaratri är ett firande av Durga/Mahadevis seger över demoniska krafter som berättas i texten Devi Mahatmya 500-tal. Navaratri är en viktig tantrisk högtid. Mahadevi (stor gudinna) är shakti personifierad i alla…

  • Sri Yantra

    Vad händer när kontraktion och expansion sker samtidigt? Kanske är det dessa omständigheter som kan skapa något verkligt nytt. En kontraktion till ett intet/ en liten stilla punkt av koncentrerad energi, för att sedan explodera ut i en ny skapelse. Den tantriska traditionen talar om prakasha och vimarsha. Prakasha är det omanifesta ljuset/källan. Vimarsha är…

  • Surya Namaskar i nytt ljus

    Ny banbrytande forskning inom Yoga av religionsforskaren och sanskritexperten Christopher Tompkins ger ett helt nytt ljus på Surya Namaskaras (Solhälsningar) plats i den yogiska traditionen. Vi har vetat att Surya Namaskaras i olika former använts sedan tidig vedisk tid. Surya Namaskaras nämns redan i den tidigaste av vedaskrifterna; Rgveda. Surya Namaskaras har dock inte beskrivits…

  • När ljuset försvinner

    Vi är nu i högtiden Diwali. Detta är en högtid då gudinnan Lakshmi åkallas såsom kärlek, överflöd, och ljus. Denna tid då det mörkret tar över alltmer, tänder man ljus för hopp om det ljusa och godas återkomst.  Det finns en myt om hur det inre mörkret uppstår och hur denna kvalitet/energi går förlorad.  Historien…