Är ”Yoga” alltid bra för dig?

”yoga” av Matt Madd är licensierat enligt CC BY-NC-ND 2.0

Vissa människor kommer till min undervisning bara för en kort tid. Sedan bestämmer de sig för att lämna för att praktisera för andra lärare där det är billigare, mer tillgänglig, eller för en lärare med ett stort antal följare av något slag. Några av dem kommer tillbaka efter några år för en kortare eller längre tid, och vad jag brukar bevittna är detta:

De problem jag har bevittnat i vår första kontakt i deras andningsmönster har förstärkts. Deras dåliga vanor i rörelsemönster har förstärkts. Deras blockeringar i kroppen är förstärkta. Deras mentala obalanser är förstärkta.

Några av de människor som kommer tillbaka till min undervisning, har inte praktiserat ”Yoga” under de år de var borta. Vad jag bevittnar i dem är oftast, mindre förstärkning av dåliga vanor i andningsmönster, mindre förstärkning av blockeringar i kroppen, och mindre ökning av mentala obalanser jämfört med gruppen ovan.

Hur kan detta ske?

Som vi talade om förra veckan är klassisk fysisk Yoga ett psykofysiskt system för att släppa känslomässiga och mentala blockeringar i kroppen. Men, som vi också talade om, har få gått igenom tillräckligt rigorös utbildning för att lära sig vilka tekniker att använda för vad, samt hur. Och få har övat konsekvent och tillräckligt länge själva, för att ha kunnat gå långt i denna process själva, för att kunna hjälpa andra i denna process. I klassisk Yoga är båda dessa saker ett krav för att undervisa.

Så när människor går till lärare som inte har gjort något av ovanstående, vad som händer är att de brukar förstärka sina dåliga vanor. Så när de kommer tillbaka till mig efter ett par år är dessa tendenser, både mentala och fysiska mycket svårare att bryta.

Deras utveckling har faktiskt gått bakåt.

Similar Posts

  • |

    Chandra Namaskar

    Chandra Namaskar som den kallas idag utförs vid solnedgången eller vid midnatt, två av dagens övergångar (sadhya). Vanligast antal positioner är 7×2. Andra serier av positioner kan läggas till. Antalet positioner reflekterar månkalendern med dess 14 dagars cykler mellan nymåne och fullmåne; sukla paksha och mellan fullmåne och nymåne; krishna paksha. Det är en ritual…

  • Estetisk ateism

    Sista inlägget tog upp den del av andlighet som just nu florerar som handlar om viljan att få fantisera fritt, utan att behöva pröva sina ideer mot den verklighet man upplever. Ett annat fenomen inom andligheten idag är den intellektuella inriktningen. Jag brukar kalla denna för estetisk ateism.  Med termen estetisk ateism refererar jag till…

  • |

    3-parts andetaget i dess ursprung

    I Pashupata Sutras nämns först 3 parts andetaget. Det utvecklas senare i Tantran till ett kraftfullt inandetag (Puraka) följt av ett andningsuppehåll (Kumbaka) följt av ett förlängt utandetag (Rechaka). Kumbaka i Tantra beskrivs som ett samlande av de olika energierna (Prana Vayus) i kroppen till en stark kraft kallad Kundalini. Andningsuppehållet syftar alltså till att…

  • Samhain/Diwali

    Samhain är en keltisk högtid som är ursprunget till de senare Alla helgons dag och Halloween. Den firades mellan 31:e oktober till den 1:a November. Denna tid markerar medelpunkten mellan vinter och sommarstånden, och är därmed ett firande av brytpunkten mellan årskvartalen. Man ansåg att slöjan mellan världarna var som tunnast denna tid, vilket gjorde…

  • Soldyrkan i Norden

    Midvinter, tiden mitt i vintern, är ett ord som används dels för den mörkaste tiden av vintern kring det astronomiska vintersolståndet den 21 eller 22 december, dels för den kallaste delen av vintern, ungefär tiden från mitten på januari till mitten på februari. I äldre nordisk tradition var midvinter, miðjum vetri, den 14 februari. Detta hängde…