Upayas

I Tantralokah (Ljus på Yoga) av Abhinavagupta (900-tal) beskriver denna mästare i Tantra 4 metoder för individen att uppnå yoga-förening med Alltet.

An-upaya

Den första metoden kallas An-upaya. Det betyder ingen metod. Denna ”metod” är lämplig för personer som inte har något i vägen för att bli ett med Alltet. Det enda som behövs är anugraha (nåd) och inget eget arbete behövs. Behöver man säga att detta gäller en väldigt liten grupp?

Shambava-upaya

Nästa metod kallas Shambava-upaya. Det betyder den gudomliga metoden. Denna metod handlar om att lyssna på vad vi skulle kalla sin intuition. I denna tradition beskrivs intuition som förmågan att fånga viljan/den skapande impulsen  (Iccha Shakti) innan den överskrivs av mentala tolkningar. Denna metod fungerar för de vars tankeströmmar lugnat sig tillräckligt för att kunna fånga denna impuls.

Shakta-upaya

Nästa metod kallas Shakta-upaya. Detta betyder att göra sig av med mentala konstruktioner som inte överrensstämmer med verkligheten. I denna metod är det Jnana Shakti som används; förmågan att få kunskap. Denna metod handlar om att förfina sin kunskap och nå en bättre förståelse av verkligheten.

Anava-upaya

Sista metoden som beskrivs är Anava-upaya. Det betyder individens/den förkroppsligades metod. Denna metod använder sig av Kriya Shakti; skapande kraft. Denna metod inbegriper; Asana, Pranayama, Mantra, Visualisering , Meditation samt arbete med den subtila kroppen/prana. Dessa övningar förfinar medvetandet så att det kan uppfatta mer subtila lager av verklighet, såsom beskrivits i ovanstående metoder. De ökar vår förmåga till klarsyn och vår förmåga att ta in intryck utan att drunkna i våra föreställningar. De allra flesta behöver börja med denna metod, eller åtminstone till viss del använda sig av dessa.

Rekommenderad läsning: Christopher Wallis, Tantra Illuminated.

Similar Posts

  • Gam

    I en berättelse från Shiva Purana berättas att gudinnan Parvati ville ta ett bad medan Shiva hennes man var iväg.  För att inte bli störd under sitt bad skapade honom en pojke av gurkmeja och hudrester från sin kropp, och blåste liv i honom.  Hon placerade sedan pojken utanför dörren för att vakta.  Hon instruerade…

  • Att överge glömska

    Muntlig Yogatradition hävdar att Asana uppstått som ett sätt att hjälpa energin att röra sig fritt i kroppen. I Rudrayamala Tantra (13-1400-tal) står att Surya Namaskara drar ner solen på jorden och Shakti ner och in i kroppen via luften. Agni Purana 800-talet; Surya Namaskara syftar till att ta in solens kraft i kroppen för…

  • Karma är i kroppen

    Den instans i sinnet som ger oss vår förmåga som människor att diskriminera kallas i tantrisk filosofi för Buddhi. Buddhis funktion är att avgöra vad som är bra och dåligt för oss, vad som är rätt handling i olika situationer. Buddhi översätts därför ofta som intellekt, då dessa förmågor är de så kallade högre mentala…

  • Sharad Purnima, 12/10

    Ikväll 12/10 är det en fullmåne som i Indien firas som Sharad Purnima. Denna fullmåne sägs utgjuta nektar (amrita) över jorden. Detta är den energi som Sri/Lakshmi sammankopplas med. I förra posten talade vi om kärnanadet av urhavet av mjölk för att återfå Sri/Lakshmi till världen. Det är också då Sri stiger upp ur urhavet…

  • Hanuman

    Hanuman  sägs komma från en grupp kallad vanaras, en grupp varelser som lever i skogen och som beskrivs som hälften apor, hälften människor. Hanuman symboliserar bl.a. självkontroll. Man kan förstå Hanuman som en symbol för människans dubbla natur som instinktstyrd och med förmåga att reflektera och välja.  I myten om kärnandet av urhavet så kan…

  • Sri Yantra

    Vad händer när kontraktion och expansion sker samtidigt? Kanske är det dessa omständigheter som kan skapa något verkligt nytt. En kontraktion till ett intet/ en liten stilla punkt av koncentrerad energi, för att sedan explodera ut i en ny skapelse. Den tantriska traditionen talar om prakasha och vimarsha. Prakasha är det omanifesta ljuset/källan. Vimarsha är…