Purnata

Den nondualistiska Tantran talade om tre malas (orenheter). Dessa är:

  1. Orenheten av individualitet

Upplevelsen av att vara separat från enheten. Identifikationer; både negativa och positiva som begränsar oss från att vara ett med enheten. Det förlorade är upplevelsen av att vara ”purnata”-full/komplett. 

  1. Orenheten av differentiering

Att inte se den underliggande enheten.

  1. Orenheten av handlande

Då vi upplever oss som särskilda från enheten börjar vi manipulera vår omvärld för att få det vi önskar (och upplever att vi saknar)-”raga”. 

Vi börjar också undvika det som skapar lidande (men som kanske är bra för oss i längden, eller som inte hade hänt ändå)-”dvesa”. 

Man kanske kan se det som en position av misstro mot världen och mot livet. 

Vi blir då egoistiska i vårt handlande. Detta skapar karma, då det är ett handlande för att få ett visst resultat. 

Tantrikerna såg karma som möjlig att undkomma genom att sluta vara den person som karmat tillhör. Detta går att göra genom att inse sin sanna natur som ett med alltet. 

Man ansåg att man endast behöver gå igenom så många karmiska upplevelser som krävs för att man skall vända sig mot enheten igen. 

Inget av detta behöver förstås religiöst utan kan förstås utifrån vad som händer med människan när hon särskiljer sig från den natur hon är en del av, samt den otakt hon hamnar i gentemot sin omvärld och gentemot livet. 

Om Poornamadah Poornamidam Poornaat Poornamudachyate; Poornasya Poornamaadaaya Poornameva Avashishyate.

Om Shaantih Shaantih Shaantih.

Det är fullt, detta är fullt. Från fullt, tas det fulla, och skapar det fullständiga. Om du tar bort det fulla från det fulla, återstår endast det fullständiga.

Isha Upanishad

Rekommenderad läsning: Tantra Illuminated, Christopher Wallis. 

Musik: Purnata, Spellista.

Similar Posts

  • Sati & gudomlig feminism

    Kvinnan har länge associerats med jorden i hennes förmåga att bära liv och få liv att växa. Tantra har troligtvis sina rötter i pre-vedisk tid då Gudinnedyrkan verkar ha varit stark. I Puranas berättas: I begynnelsen ombads Gudinnan (Shakti) att inkarnera för att locka Shiva att engagera sig i världen. Utan Shakti (energi) kan Shiva…

  • Att leva sitt dharma

    I psykoanalysen talar man om att sublimera sina trauman. Detta innebär att tillåta att våra liv tar riktning mot att arbeta med våra trauman. Vi väljer ofta arbeten och fritids engagemang som är kopplade till våra trauman.  Om detta görs omedvetet kallas det upprepningtvång, och leder till handlingar som gör att vi upprepar vårt ursprungliga…

  • Sri Yantra

    Vad händer när kontraktion och expansion sker samtidigt? Kanske är det dessa omständigheter som kan skapa något verkligt nytt. En kontraktion till ett intet/ en liten stilla punkt av koncentrerad energi, för att sedan explodera ut i en ny skapelse. Den tantriska traditionen talar om prakasha och vimarsha. Prakasha är det omanifesta ljuset/källan. Vimarsha är…

  • Att bära sin smärta

    Nymånen 23/2 faller i området av himlen kallad Shatabhisha nakshatra. Shatabisha betyder 100 helare. Det är en tid som gynnar helande av sjukdom eller trauma. Mercurius har en stark influens denna tid också, vilket gör gammal smärta benägen att komma upp till ytan.  De tantrisk övningarna syftade att frigöra energi som var låst i energisystemet…

  • Sharadiya Navaratri

    Vi är nu snart inne i höstens Navaratri; Sharadiya Navaratri. Detta anses vara den viktigaste av de två Navaratri under året och sammanfaller med skördetiden.  Navaratri är ett firande av Durga/Mahadevis seger över demoniska krafter som berättas i texten Devi Mahatmya 500-tal. Navaratri är en viktig tantrisk högtid. Mahadevi (stor gudinna) är shakti personifierad i alla…