Gam

I en berättelse från Shiva Purana berättas att gudinnan Parvati ville ta ett bad medan Shiva hennes man var iväg. 

För att inte bli störd under sitt bad skapade honom en pojke av gurkmeja och hudrester från sin kropp, och blåste liv i honom. 

Hon placerade sedan pojken utanför dörren för att vakta. 

Hon instruerade pojken att inte släppa in någon förrän hon var klar med sitt bad. Under tiden kommer Shiva oannonserat hem. 

När så Shiva kommer för att träffa sin fru blir han inte insläppt. Detta gör Shiva vansinnig och han hugger av pojkens huvud. 

När Parvati upptäcker vad som skett kräver hon av Shiva att han skall återuppväcka pojken till liv och att pojken från dess alltid skall tillbes innan de övriga gudarna. 

Shiva ersätter pojkens huvud med ett elefanthuvud och han blir sedan den gudom som tillbes först innan de övriga gudarna.

Ganesha är en gud som tar bort hinder och skapar ny början. Som man ser i myten så är Ganesha det som hindrar, men också det som upplöser hinder. 

En tantrisk läsning av myten kan förklara den som symbolik för hur Kundalinis arbete sker i oss. 

Ett sätt att förstå symbolismen är att gurkmeja har samma färg som elementet jord i det tantriska systemet.

Ganesha är då symbolen för en förfining av basmedvetandet som endast uppfattar det materiella, till ett medvetande (elefanthuvudet) som kan uppfatta allt subtilare lager av verklighet.

Shiva är det förfinade medvetande som i förening med shakti (energi), här symboliserad som Parvati, bildar Kundalini. Energin utan Shiva stannar i basmedvetandet. 

Gam är bijamantrat för jord inom tantrismen. Det sägs ha kraft att väcka energin vid ryggradens rot och föra kraften uppåt. 

Musik: Shores of Avalon, Tina Malia



Similar Posts

  • Att vara med sanning

    En elev frågade mig efter förra posten, denna lämpliga fråga: Så om man vill gå igenom processen av Yoga, av att möta sanning mer och mer, hur gör man då? Sist talade vi om Yoga som sanningssökande tradition, och om att avskala lager av osanning och felaktig kunskap. Vi talade också om myten om Shiva,…

  • Kärnandet av urhavet

    Så tillbaka där vi var i förra posten; Lakshmi har återvänt till alltings källa: ett oändligt hav av mjölk. Detta börjar historien om kärnandet av urhavet, för att återfå Lakshmi-kärlek och överflöd till världen.  Utifrån förståelsen av Lakshmi/Sri som det som gått förlorat får man förstå den amrita som man kärnar urhavet av mjölk för,…

  • Tillit-Vasanta Navaratri

    25/3-3/4 är Vasanta (vårens) Navaratri. De 9 nätter då man firar Gudinnan, också kallad Shakti och Kundalini.  Gudinnan är energi-aspekten av medvetandet. I sin helhet är hon energin bakom allt som finns. Hon kallas då Mahadevi eller Maha Durga. I denna form ses hon också som moder. I sista posten nämndes texten Devi Mahatmyam, som…

  • Ma!

    Vårens Navaratri närmar sig. De 9 nätterna av Navaratri delas ibland upp i tre delar. Tre nätter för invokation av Durga, tre för invokation av Lakshmi och tre för invokation av Saraswati.  Durga är den aspekt av Gudinnan i sin helhet; Mahadevi, som kallas in för att slåss mot Mahishasura i texten Devi Mahatmyam.  Mahishasura är…

  • Att bära sin smärta

    Nymånen 23/2 faller i området av himlen kallad Shatabhisha nakshatra. Shatabisha betyder 100 helare. Det är en tid som gynnar helande av sjukdom eller trauma. Mercurius har en stark influens denna tid också, vilket gör gammal smärta benägen att komma upp till ytan.  De tantrisk övningarna syftade att frigöra energi som var låst i energisystemet…

  • Karma är i kroppen

    Den instans i sinnet som ger oss vår förmåga som människor att diskriminera kallas i tantrisk filosofi för Buddhi. Buddhis funktion är att avgöra vad som är bra och dåligt för oss, vad som är rätt handling i olika situationer. Buddhi översätts därför ofta som intellekt, då dessa förmågor är de så kallade högre mentala…