Diwali

Gudinnan Sri är känd sedan innan 200 talet fkr. Hon är inte nämnd i tidigare vedisk litteratur men termen sri med samma innebörd nämns ganska ofta. Termen innebär förmåga, kraft, skönhet, lyster, ära och överflöd. Gudinnan Shri verkar alltså vara en personifikation av dessa kvaliteter.

Sri får senare namnet Lakshmi. Lakshmi betyder form av, och kan förstås som Sri’s antropomorfa form.

Sri-Lakshmi beskrivs som stålande som solen och full av lyster som månen. Hon framställs ofta hållande lotusar som symboliserar renhet och spirituell kraft, men också livskraft och fertilitet. Hon framställs ofta också med elefanter som symboliserar kunglighet och överflöd. Ännu en symbol för överflöd återfinns i Sri-Lakshmi’s flöde av mynt ur handflatan.

Gudinnans högtid framför alla är Dipavali (Diwali). Festivalen firar jordens förmåga att ge skörd, Sri-Lakshmi åkallas också som ett ljus i mörkret vid denna tid då de döda sägs återvända. För att avfärda dessa dåliga influenser tänds ljus för att istället åkalla Sri-Lakshmi.

Det sägs att Sri-Lakshmi besöker de hus som tänt ett ljus för henne. Det sägs också att det ör viktigt att städa inför hennes besök, för annars hittar hon ingen plats där hon kan ställa sin gåva. Detta är ett symboliskt sätt att säga att hennes energi inte kommer dit det yttre eller det inre är orent.

I en tantrisk förståelse av Laksmi är hon den del av energin (Shakti) som manifesterar överflöd. Om Kaliaspekten är den del av energin som förbränner det som inte längre tjänar något syfte, är Lakshmiaspekten den energi som då kan fylla dess plats. Det är en energi av förnyelse och livskraft. Det ör därför lämpligt att hennes högtid kommer efter Kali/Durgas stora högtid Navaratri.

Diwali infaller vid nymånen i månaden Kartika. I år torsdagen 19/10. Diwali firas sedan i 5 dagar. Detta är en tid för att skapa förutsättningar för positiva manifesteringar i sitt liv. Behöver något ändras för att detta skall kunna ske är det hög tid nu.

Rekommenderad läsning: Hindu Godesses, David R Kinsley, Anandashree Astrology.

Musik: Diwali, Spellista

Similar Posts

  • Att träffa målet

    I Amshu Tantra (1000-tal) och vidare genom Tattwa Chintamani (år 1577) anges positioner som påminner om en rak pinne, en pinne bruten i flera delar i formen, eller bågformer. Dessa kallas dandas (pinnar) och är också namnen som används på positionerna i solhälsningen. En av de positioner som användes i variationer av solhälsningen var Dhanurasana…

  • Att bära sin smärta

    Nymånen 23/2 faller i området av himlen kallad Shatabhisha nakshatra. Shatabisha betyder 100 helare. Det är en tid som gynnar helande av sjukdom eller trauma. Mercurius har en stark influens denna tid också, vilket gör gammal smärta benägen att komma upp till ytan.  De tantrisk övningarna syftade att frigöra energi som var låst i energisystemet…

  • Anugraha

    Månen befinner sig nu i det astrologiska tecknet Revati, enligt vedisk astrologi.  Denna plats fungerar som en övergång mellan död och återfödelse.  Detta är en plats som markerar ny början. Ny början är en passiv process av att emotta det nya.  Ordet som används för nåd i den tantriska traditionen är anugraha.  Som ordet implicerar…

  • Tantroktam Devi Suktam

    Tantroktam Devi Suktam är en hymn som ingår i en text kallad Devi Mahatmyam. Devi Mahatmyam är en text som reciteras under Navaratri. Den berättar om hur Mahadevi (Shakti) räddar världen från mörka, demoniska krafter (Asuras). Devi Mahatmya är en tantrisk text och behöver läsas och förstås därefter, som en symbolisk text. Texten börjar med…

  • Upayas

    I Tantralokah (Ljus på Yoga) av Abhinavagupta (900-tal) beskriver denna mästare i Tantra 4 metoder för individen att uppnå yoga-förening med Alltet. An-upaya Den första metoden kallas An-upaya. Det betyder ingen metod. Denna ”metod” är lämplig för personer som inte har något i vägen för att bli ett med Alltet. Det enda som behövs är…