Bhujangasana

I Amshu Tantra (1000-tal) ges Bhujungasana (kobra), första gången funnen i text, med namnet Naga Vakra (orm-ansikte).

Senare i Tattwa Chintamani (år 1577) ges namnet Ugra vilket betyder vild/våldsam. Troligtvis är liknelsen kobran då den är redo att bita och sprider ut sin huva.

Hur denna Asana ursprungligen utförts är ännu inte tillgänglig information. 

Den senare Hatha yogiska texten Gheranda Samhita (1700-tal) beskriver Bhujungasana som att lyfta överkroppen upp till naveln med händerna i marken, med naveln och benen vilandes mot marken. 

Denna Asana beskrivs i Gheranda Samhita väcka Kundalini, här beskriven som orm-gudinnan. 

Källa: Opublicerad forskning, Christopher Tompkins, forskare inom Tantra.

Musik: Unity, Sean Johnson & The wild lotus band.

Similar Posts

  • Ardha Chandrasana/ Trikonasana/Sarvangasana

    Två olika positioner har fått namnet Ardha Chandrasana (halvmåne) i två olika klassiska yogatraditioner. I Krishnamachuryas tradition är det en balans. I Shivanandas tradition är det en lunge. Shivanandas Ardha Chandrasana översätts som Cresent moon (månskära). Formen påminner också mer om en månskära. I Amshu Tantra, ca 1000-AD beskrivs denna position under namnet Shrinkala. Den…

  • Vajrasana

    Vajrasana nämns i Hatha Yoga texterna; Hatha Pradipika (1400-tal) och Hataratnavali (1600-tal). Den beskrivs dock inte i dessa. Den tidigaste kända texten där Vajrasana beskrivs är Gheranda Samitha (17-tal). Här beskrivs positionen på följande sätt: ” Gör låren spända/hårda som en blixt och placera benen vid båda sidor av anus. Detta kallas Vajrasana. Den ger psykiska krafter…

  • Trikona pradakshina

    Trikonasana och Prasarita Padottanasana beskrivs i Tattwa chinttamani Tantra ca 1577 AD, i vad som är den tidigaste hittade referensen till dessa positioner. Här beskrivs ett Trikona pradakshina (flöde) som följer:  Trikona flöde börjar i särade ben med händer och huvud mot jord (idag kallad Prasarita Padottanasana). Sedan rör man sig i Trikonasana åt höger…

  • Vira

    I Varahi Tantra (runt 1000-talet) beskrivs de stående Asana som ratha (rörelser) eller nritta-dans. I Amshu Tantra beskrivs 3 kategorier av stående övningar; Sattvica, Rajasa och Tamasa. Sattvica är mjuk, graciös, försiktig, eterisk. Rajasa är passion, eld, kraft och involverar ofta Ashwa Salanchasana (lunge). Tamasa är tunga; de positioner som binder en till jorden. Stående…

  • Naveln som kraftcentrum

    Naveln representerar centret (axis) av kroppen, fokuspunkt för prostationen. Mandalan som utgjorde platsen man prostrerade i hade också en yttre axis, i form av en Lingam i den tidiga Tantran. Lingam är symbolen för kraften hos det gudomliga/större medvetandet. Denna axis symboliserar också den stilla punkten/balanspunkten i centrum. Denna punkt i navelområdet verkar ha varit…

  • Gomukhasana

    Gomukhasana beskrivs som en en av 15 Asana beskrivna i Hatha Yoga Pradipika.  Hatha (Yoga) Pradipika (1400-tal) är främst en sammanställning av tidigare texter. Den skrevs av Svatmarama.  Hathapradipika beskriver för första gången i Hatha yogiska traditionen Asana som del av Hatha, även om de beskrivits innan. De sittande positionerna  bl.a Gomukhasana har tidigare förklarats…