Ardha Chandrasana/ Trikonasana/Sarvangasana

Två olika positioner har fått namnet Ardha Chandrasana (halvmåne) i två olika klassiska yogatraditioner. I Krishnamachuryas tradition är det en balans. I Shivanandas tradition är det en lunge. Shivanandas Ardha Chandrasana översätts som Cresent moon (månskära). Formen påminner också mer om en månskära.

I Amshu Tantra, ca 1000-AD beskrivs denna position under namnet Shrinkala. Den säga påminna om formen på en snabel. Den beskrivs göras som en prasada-offering från höften.

Det är troligt att båda månpositionerna har fått sina namn under 1500-talet då Asanas började utföras som liknade symbolerna för chakrorna. I fallet för månskäran; Svadhistana. Dessa två positioner skall då ha varit kopplade till Svadhistana. I Shivanandas tradition är det just detta chakrat som sammankopplas med denna positionen.

Trikonasana beskrivs i Tattwa Chintamani 1500-tal.

Triangeln är troligtvis symbol för Manipura och Ajna chackra. Triangeln symboliserar yoni (vulva, livmoder) -som i sin tur symboliserar livskraften. Livskraften är i alla taktiska traditioner personifierad som Gudinna. I vissa tantriska traditioner personifierad som gudinnan Tripurasundari. Man skall visualisera Gudinnan (livskraften) som gjord av formerna som chakrorna i kroppen har; halvmåne, hexagon, triangel, fyrkant, säger Vidyarnava Tantra ca 1500-tal. Dessa är också de former som Tripurasundaris Yantra består av; Sri Yantra.

Sarvangasana betyder sarva (alla) anga (lemmars) Asana (tron, säte). Denna position är enligt Sri O.P. Tiwari: ”drottningen av alla Asana, vilket i detta system betyder den högsta.” Detta kan förstås utifrån att denna Asana stimulerar sköldkörteln vilket påverkar cirkulation, matsmältning, nervsystemet, reproduktiva system samt endokrina system i kroppen.

Rekommenderad lyssning: Chandra Namaskar, föreläsningsserie Christopher Tompkins.

Similar Posts

  • Kroppsrörelser som ”chitta vritti nirodaha”

    ”Yoga chitta vritti nirodaha”, Patanjalis välkända vers som betyder ”att stilla sinnets fluktuationer” omtolkas under den tantriska utvecklingen av Yoga. I denna omtolkning beskriver man sinnets fluktuationer som kontraktioner, som hindrar det större Självet att komma fram. Detta själv karaktäriseras enligt traditionen av Sat Chit Ananda; varande, evighet, lycka och kärlek. Kontraktionerna sågs som rester…

  • Livets dans

    Tantra säger att Yoga inte handlar om att fly livet utan att lära sig att dansa det. Att röra sig lika skickligt genom livets olika prövningar och skeenden som en dans. Tantran utvecklade sina rörliga Asana som ett sätt att lära sig dansa livet. Det händer något med mångfald i rörelserna som fångar livets mångfald…

  • Sirsasana

    Inom kaulatraditionen kallas Sirsasana (huvudstående); Sarvasasana (hela kroppen Asana) eller inverterad huvudposition. De 5 vayus (vindarna/energierna) är engagerade genom kumbaka (andningsuppehåll). Sättet att utföra positionen beskrivs i en av kaulatraditionens Tantras på följande sätt: Man för först huvudet mot golvet sedan upp med benen. Sedan korsar man benen i t.ex. Swastikasana, Padmasana eller Baddhapadmasana. Detta…

  • Pånyttfödelse

    Förra inlägget talade om vintersolståndet som en symbolisk födelse och död.  Solhälsningen återspeglar naturens rytm av död och pånyttfödelse. De 12 delarna symboliserar årets 12 månader. Året är en cirkel som repeterar sig själv liksom naturens olika cykler. Solhälsningen (med 12 delar) är upplagd som en successiv bugning mot jorden och ett successivt uppgivande, samt…

  • Rörelse som vibration

    Surya Namaskar beskrivs som en Mandala (cirkel) av rörelse och andning. Halvmandalan i kroppens rörelser in i olika bågformer är en mandalaform. Ksemaraja (10-1100 tal) beskriver kroppen som en båge redo att penetreras av Shivas pil, så att kroppen blir en behållare av Shakti. Varje position i Surya Namaskar var den fysiska formen av ett…

  • Asana-Virasana 2

    Den Virasana (annan stavning Veerasana) som vi känner till från Hatha Yoga Pradipika skriven ca 1400-tal alltså ca 3000år senare, beskrivs något annorlunda; ”Placing one fot by the thigh and the other under the thigh is known as veerasana.” (Översättning Bihar school of yoga). Virasana nämns i PYS (ca200-tal) i Vyasas kommentar. En del forskare…