Yoga-förening mellan Shiva och Shakti

Som vi sett i de sista två posterna är Shiva tätt sammankopplad med den ”livgivande” maskulina principen, liksom Shakti med jorden och livskraften. Det kanske därför inte är förvånande att inandetaget som den livgivande principen  i Tantra identifierades med Shiva.

Utandetaget likställdes i sin tur med den aktivitet som livsenergin ger upphov till, och identifierades som Shakti. På samma sätt som jorden för fram alla livsformer genom sin aktivitet; förmåga att få allt att skapas och växa, samt transformeras.

Inandetaget ansågs i Tantra ske genom Ida nadi (energikanal) och utandetaget genom Pingala nadi (energikanal).

Enligt traditionen sägs Ida löpa längst vänster sida av kroppen och Pingala längst höger. Det energimässiga andetaget sker, enligt traditionen, in från vänster sida och ut från höger sida. Ida brukar därför kallas den receptiva sidan och Pingala den aktiva sidan.

Många moderna yogatraditioner talar om Ida som feminin och Pingala som maskulin. Var detta kommer ifrån är oklart. Ida kan anses vara feminin i sin reciptivitet som jorden, men Pingala som aktivitet är än mer kopplat till Shakti som energi och aktivitet i traditionen.

Yoga i den taktiska traditionen förklaras som föreningen mellan Shiva och Shakti. Föreningen mellan Shiva och Shakti är då energin i sin totalitet i kroppen, samlad i andningsuppehållet och riktat i utandetaget mot källan, förenar sig med medvetandet i kronan av huvudet.

Rekommenderad lyssning: Tidigare refererad forskning av Christopher Tompkins.

Similar Posts

  • Att ge av sig själv

    Tänk om allt är ett försiktigt lagt pussel. Tänk om din befrielse är viktig, inte bara för dig, utan för kolllektivet. Tänk om just dina egenskaper och din längtan fyller en del av vad världen behöver. Befrielse från vad? Tantrisk tradition talar om befrielse; moksha som befrielse från samskaras ( emotionellt laddade minnen) och vasanas…

  • Gudinnans återkomst

    Christopher Tompkins (religionsvetare och sanskritist) argumenterar för att Hatha Yoga är en degenererad form av Tantra som förlorat sammanhanget för sina utövningar.  Tompkins argumenterar  för att syftet till att dynamisk sekvensering av Asana, alla mantras förutom ”Ajapa japa” (meditation på andetaget) och ”Om”, samt chakrasystemet tagits bort i Hatha Yoga är p.g.a. att dessa övningar…

  • Tantroktam Devi Suktam

    Tantroktam Devi Suktam är en hymn som ingår i en text kallad Devi Mahatmyam. Devi Mahatmyam är en text som reciteras under Navaratri. Den berättar om hur Mahadevi (Shakti) räddar världen från mörka, demoniska krafter (Asuras). Devi Mahatmya är en tantrisk text och behöver läsas och förstås därefter, som en symbolisk text. Texten börjar med…

  • Iccha Shakti

    I den nondualistiska Shavaitiska Tantran beskrivs det gudomligas natur i form av 5 krafter. De två första rör förmågan att vara medveten och förmågan att uppleva den högsta formen av glädje och tillfredsställelse. Övriga tre är; Iccha Shakti, Jnana Shakti och Kriya Shakti. Tanken är att de första två; medvetande och fullkomlig glädje är naturen…

  • Medveten skapelse

    Kundalini är processen av att föra tillbaka den energi som begränsats in i former tillbaka till dess oändliga, formlösa tillstånd av energi och potentialitet, och sedan tillbaka in i manifestation.  Enligt den tantriska kosmologin pågår denna skapelseakt konstant. Till skillnad från Big Bang teorin, är den ett ständigt pågående nu. Skillnaden mellan tillståndet innan och…

  • Kundalini

    I en Trika (tantrisk skola) text från ca 700-tal ”Siddha Yogeshwari mata” beskrivs Kundalini en av de första gångerna, kanske den första. Kundalini beskrivs som källan/livmodern för hela jorden. Alltså källan för all energi/manifestation.  Enligt tantrisk kosmologi tar Kundalini sitt säte i människor dels i bukgolvet, nedre Kundalini, och på eller ovan toppen av huvudet,…