Form eller innehåll?

Adi (första) Shankara 700-tal, var grundaren av Advaita Vedanta, en av Indiens största filosofiska inriktningar.

Han komponerade en lovsång till Shiva kallad Shiva Manasa Puja. Nedan följer en av dess verser. 

Manasa Puja betyder mental åkallan/tillbedjan till skillnad från Puja (tillbedjan) som görs fysiskt. 

Reformationer har skett inom vedisk åkallan/tillbedjan då ritualer upphört att ha innehåll och formen blivit det viktiga. 

I den mån man alls kan tala om modern Yoga som ett uttryck för åkallan/tillbedjan, kan man onekligen kritisera den för att ha låtit formen överta betydelsen från innehållet. 

Ytterst är Yoga identifikationen av Självet med Alltet, insikten om enheten vi är ett med. Denna vers påminner oss om detta.

Shiva manas Puja, vers 4

Atma tvam girijah matih sahachara

Pranah shariram griham

Pujate vishayopa bhoga rachanaa

Nidra samadhi stitihi

Sancharah padayoh pradakshina vidhih

Stotrani sarva giro

Yadyat-karma karomi tattad akhilam

Shambo tavara-dhanam

You are my Self, 

My mind is you’re mountain range 

My breaths is your companions,

My body is your temple

Whatever I enjoy or create are offerings to you

Sleep is my Samadhi

When I walk I go around you

All my speech is your praise

Whatever I do, all that

All that is an offering to you,

Glorious one! 

Musik: Pilgrim heart, Krishna Das.


Similar Posts

  • Mantra virya

    Den klassiska tantriska traditionen kallade sig själv för mantra marga (the way of mantra).  De ansåg att mantra gav en mycket snabbare väg till befrielse. Skälet till detta går att finna i deras tankar om vad ett mantra, och inte bara ett mantra utan också vad ett ord, är. De hade nämligen insett att vår…

  • Diwali

    Vi är nu inne i fem dagar av Diwali-firande. Högtiden då ljusets seger över mörkret firas, kunskap över okunskap och hopp över förtvivlan. Detta är en högtid då Lakshmi firas som sri; överflöd.  Det är samtidigt bara ett par dagar sedan Venus återvänt efter att ha varit skuggad av solen, som morgonstjärnan, också kallad ljusbringaren.  Förutom…

  • Savitri (Gayatri) Mantra

    Om bhur bhuvah svah tat savitur varenyam bhargo devasya dheemahi dhiyo yo nah prachodayaat   Om. Vi vördar savitur (ljus,hetta)  som är alla tre världarna (materiell, mental/emotionell, subtil). Vi ber att dess ljus och nåd skall upplysa våra intellekt.   Savitri mantra är från Rg Veda bok 3 vilket är den äldsta boken, från ca…

  • Omkara

    Bhagavad Maha Purana (500-900-tal) beskriver Omkara (reciterande av Om) som följer: Sitt i bekväm sittposition (Asana). Håll händerna i skålform med höger ovan vänster (Bhairava Mudra). Titta på nässpets (Nasagri Mudra)  Gör Nadi Shodan. Låt ljudet vara som tempelklockans successivt avtagande. Låt som när blåser genom en torkad pumpa (låta i näsan, m (ng) ljud). …

  • Asana av kärlek

    Inom Kaulatraditionen (från 800-talet) ges för första gången Gharudasana under namnet ” Asana av kärlek”. Den görs med mudra och med ett bijamantra (frömantra).  Detta mantra som ett av fem är troligtvis ett mantra för ett av elementen; jord, vatten, eld, luft, rymd.  Dessa är: Lam, Vim, Room, Yaim och Haum.  Något av dessa mantror…