Tillsammans i kärlek

Det sägs i den tantriska traditionen att ”Källan” inrymmer all potentialitet som är möjlig. 

Det sägs också att syftet med manifestationen är att göra det stora medvetandet medvetet om sig själv. Alltså en självreflekterande process. 

Medvetandet refereras här till som prakasha (det stora ljuset) och reflekttionsprocessen  som vimasha. 

Dessa saker tillsammans innebär att allt som finns som ett potential i det stora medvetandet, kommer att manifesteras för att bli medvetet vid någon punkt. 

Den tantriska traditionen menar på så sätt inte att världen är en illusion, utan snarare en reflektion av något som är fullständigt verkligt. 

Traditionen gör här människor till medskapare av kosmos vilja att göra sig själv medveten om sig själv. 

En vanlig non-dualistisk tolkning av denna idé är att man är ett med ”kosmos”, i bemärkelsen att man ”är” kosmos.

Förståelsen är att det bara finns en, och att den är densamma som ser ut ifrån alla ögon. Bristen i denna vision, är att kärlek inte kan finnas där det bara finns en. 

Samtidigt var den tantriska traditionen både dualistisk och non-dualistisk, och den stora uttolkaren av traditionen Abhinavagupta förklarade att sanningen låg bortom båda dessa kategorier.

Den tantriska traditionen är en upplevelsebaserad tradition, och har byggt sin kosmologi utifrån upplevelser som dess utövare haft. Upplevelserna som denna slutsats bygger på är sådana som trotsat tid och rum och även personliga gränser.

Samtidigt frågar jag mig. Vad är då kärlek om inte överskridande av du och jag och av avstånd? Kanske kan dessa upplevelser istället uppfattas som ett vi, i kärlek. 

Det är intressant att notera att iden om Shiva och Shakti i förening som det högsta aldrig överges. Att det absoluta alltid symboliserades av ett par i förening.

Similar Posts

  • Sharadiya Navaratri

    Vi är nu snart inne i höstens Navaratri; Sharadiya Navaratri. Detta anses vara den viktigaste av de två Navaratri under året och sammanfaller med skördetiden.  Navaratri är ett firande av Durga/Mahadevis seger över demoniska krafter som berättas i texten Devi Mahatmya 500-tal. Navaratri är en viktig tantrisk högtid. Mahadevi (stor gudinna) är shakti personifierad i alla…

  • Medlidande

    Sant helande kan endast ges av den som helat sig själv. Denna sanning återfinns i alla helande traditioner, såsom de shamanska eller de yogiska.  Fågel Fenix kan ses som en symbol för denna sanning. Fågel Fenix sägs brinna upp för att sedan återfödas ur sin aska. På samma sätt återföds vi ur vår aska. Det…

  • Matsyendrasana

    Matsyendrasana- Hela vänstra strömningen av Tantra brukar refereras till som Kaula. Kaula var ett sätt att utöva Tantra. Detta innebar en emfas på kroppen och sensuell upplevelse som ett sätt att nå det gudomliga (div).  Denna strömning hade Matsyendra som mästare (Macchanda), troligtvis 800-tal. Macchanda var en av de mest prisade tantriska mästarna, tillsammans med…

  • Upp och ned

    Har livet satt dig på huvudet?  Vi befinner oss i en tid av mycket förändring. Ibland kan det kännas som att allt är uppochned.  I modern Yoga talas om uppochnedvända Asana (inversioner) som ett sätt att byta perspektiv. Detta är ingen klassisk tanke men den kan ändå finnas en sanning i detta.  I tantrisk yogisk…

  • Tillit-Vasanta Navaratri

    25/3-3/4 är Vasanta (vårens) Navaratri. De 9 nätter då man firar Gudinnan, också kallad Shakti och Kundalini.  Gudinnan är energi-aspekten av medvetandet. I sin helhet är hon energin bakom allt som finns. Hon kallas då Mahadevi eller Maha Durga. I denna form ses hon också som moder. I sista posten nämndes texten Devi Mahatmyam, som…

  • Purnata

    Den nondualistiska Tantran talade om tre malas (orenheter). Dessa är: Orenheten av individualitet Upplevelsen av att vara separat från enheten. Identifikationer; både negativa och positiva som begränsar oss från att vara ett med enheten. Det förlorade är upplevelsen av att vara ”purnata”-full/komplett.  Orenheten av differentiering Att inte se den underliggande enheten. Orenheten av handlande Då…