Sahaja-Yogapraktik som uttryck för energins flöde

I tantran Svahbodah Manjari står att ritualen av Yoga i sig kan bli bindande. Denna text tillhör den tantriska Krama skolan och är daterad till 800-900-tal. Deras ritual kallar de inom Krama istället för sahaja (spontan), och det sägs att det enda som är fastställt i den är att den inte är fastställd. Den spontana (sahaja) ritualen var ett uttryck för shaktis (energins) eget flöde.

Krama skolan ansåg att ritualens enda syfte vara att föra en i kontakt med det som närde livet/ livskraften, och att den skulle ändras om den inte ledde till detta mål. Man trodde inte på att göra ritualen för ritualens egen skull.

Då de kommit i kontakt med shaktis flöde började vissa dansa andra skratta, yttra mantran, få filosofiska insikter, få kontakt med sin inre hjälte, började svaja, yttra poesi, sitta stilla i meditation eller gråta då gammalt inre bagage släppt mm. som uttryck för shaktis flöde genom dem.

 

Källa: Opublicerad forskning av Christopher Tompkins.

Musik: Ancestors, spellista.

Similar Posts

  • Gam

    I en berättelse från Shiva Purana berättas att gudinnan Parvati ville ta ett bad medan Shiva hennes man var iväg.  För att inte bli störd under sitt bad skapade honom en pojke av gurkmeja och hudrester från sin kropp, och blåste liv i honom.  Hon placerade sedan pojken utanför dörren för att vakta.  Hon instruerade…

  • Kärnandet av urhavet

    Så tillbaka där vi var i förra posten; Lakshmi har återvänt till alltings källa: ett oändligt hav av mjölk. Detta börjar historien om kärnandet av urhavet, för att återfå Lakshmi-kärlek och överflöd till världen.  Utifrån förståelsen av Lakshmi/Sri som det som gått förlorat får man förstå den amrita som man kärnar urhavet av mjölk för,…

  • Upayas

    I Tantralokah (Ljus på Yoga) av Abhinavagupta (900-tal) beskriver denna mästare i Tantra 4 metoder för individen att uppnå yoga-förening med Alltet. An-upaya Den första metoden kallas An-upaya. Det betyder ingen metod. Denna ”metod” är lämplig för personer som inte har något i vägen för att bli ett med Alltet. Det enda som behövs är…

  • Sharadiya Navaratri

    Vi är nu snart inne i höstens Navaratri; Sharadiya Navaratri. Detta anses vara den viktigaste av de två Navaratri under året och sammanfaller med skördetiden.  Navaratri är ett firande av Durga/Mahadevis seger över demoniska krafter som berättas i texten Devi Mahatmya 500-tal. Navaratri är en viktig tantrisk högtid. Mahadevi (stor gudinna) är shakti personifierad i alla…

  • Hanuman

    Hanuman  sägs komma från en grupp kallad vanaras, en grupp varelser som lever i skogen och som beskrivs som hälften apor, hälften människor. Hanuman symboliserar bl.a. självkontroll. Man kan förstå Hanuman som en symbol för människans dubbla natur som instinktstyrd och med förmåga att reflektera och välja.  I myten om kärnandet av urhavet så kan…

  • Navaratri

    Vi är nu inne i Navaratri (9 nätter) av firande av Gudinnan, också kallad Shakti och Kundalini. Gudinnan är energi-aspekten av medvetandet. I sin helhet är hon energin bakom allt som finns. Hon kallas då Mahadevi eller Maha Durga. I denna form ses hon också som moder. Navaratri firas vid fem tillfällen under året, men…