Att vara med sanning

En elev frågade mig efter förra posten, denna lämpliga fråga: Så om man vill gå igenom processen av Yoga, av att möta sanning mer och mer, hur gör man då?

Sist talade vi om Yoga som sanningssökande tradition, och om att avskala lager av osanning och felaktig kunskap.

Vi talade också om myten om Shiva, när han höll giftet, som kommit upp genom denna process av sanningssökande, i sin hals.

Denna plats vid halsen kallas i den tantriska traditionen för Vishuddha. Vi är ett prefix som betyder speciellt, och shuddha betyder ren. Detta är den plats där, enligt den tantriska energisystemet i kroppen, reningen sker. 

Som vi talade om sist representerar Shiva medvetandet. 

Hållandet av ”giftet” eller ”mörkret” i halsen representerar hållandet av allt det smärtsamma i livet, i vårt medvetande. 

Så hur görs detta? 

De flesta känner igen att de delar av vårt liv som vi ej mött fullt ut eller sörjt klart, verkar ha en tendens att dyka upp i nya situationer. D.v.s. att vi ofta finner oss i situationer som påminner oss om de svåraste stunderna i våra liv, även om vi gjort allt i vår makt för att inte behöva uppleva det igen.

Processen av att hålla något i medvetandet tills all dess ”gift” förverkats verkar vara enda boten. D.v.s. att fullt ut låta smärtan komma när vi är i ett tillstånd där vi faktiskt klarar av att ”hålla den”, utan att gå under.

Så vad innebär det medvetande som kan ”hålla” detta? 

Detta medvetande är ett integrerat medvetande. 

Missuppfattningar gällande vår historia behöver ha rätats ut.

Missuppfattningar i vår historia är det som vi mentalt har berättelser om, som inte stämmer med vad kroppen minns. 

Så länge som dessa inte är förenliga är vi i ett tillstånd av konstant inre konflikt. 

Detta medvetande har också en kvalitet av ”hållande”, av kärlek.  

Musik: Live2love, Shantala.

 

Similar Posts

  • Matsyendrasana

    Matsyendrasana- Hela vänstra strömningen av Tantra brukar refereras till som Kaula. Kaula var ett sätt att utöva Tantra. Detta innebar en emfas på kroppen och sensuell upplevelse som ett sätt att nå det gudomliga (div).  Denna strömning hade Matsyendra som mästare (Macchanda), troligtvis 800-tal. Macchanda var en av de mest prisade tantriska mästarna, tillsammans med…

  • Tillit-Vasanta Navaratri

    25/3-3/4 är Vasanta (vårens) Navaratri. De 9 nätter då man firar Gudinnan, också kallad Shakti och Kundalini.  Gudinnan är energi-aspekten av medvetandet. I sin helhet är hon energin bakom allt som finns. Hon kallas då Mahadevi eller Maha Durga. I denna form ses hon också som moder. I sista posten nämndes texten Devi Mahatmyam, som…

  • Kärnandet av urhavet

    Så tillbaka där vi var i förra posten; Lakshmi har återvänt till alltings källa: ett oändligt hav av mjölk. Detta börjar historien om kärnandet av urhavet, för att återfå Lakshmi-kärlek och överflöd till världen.  Utifrån förståelsen av Lakshmi/Sri som det som gått förlorat får man förstå den amrita som man kärnar urhavet av mjölk för,…

  • Shaktipata, samvesha, kundalini

    Abhinavagupta, tantrisk mästare (ca 900-tal) tog över en klassificering av 4 nivåer av s.k. shaktipata/samvesha av sin mästare Shambu Natha. Dessa ord relaterade till en upplevelse av att bli övertagen av den högsta kraften. Detta är föregångare till det senare begreppet kundalini. Upplevelsen beskrev som att kroppen började skaka och att kroppsdelar började röra sig…

  • Tantroktam Devi Suktam

    Tantroktam Devi Suktam är en hymn som ingår i en text kallad Devi Mahatmyam. Devi Mahatmyam är en text som reciteras under Navaratri. Den berättar om hur Mahadevi (Shakti) räddar världen från mörka, demoniska krafter (Asuras). Devi Mahatmya är en tantrisk text och behöver läsas och förstås därefter, som en symbolisk text. Texten börjar med…