Att leva sitt dharma

”Rama Battling The Titans” by Fæ is licensed under CC BY 2.0

I psykoanalysen talar man om att sublimera sina trauman. Detta innebär att tillåta att våra liv tar riktning mot att arbeta med våra trauman.

Vi väljer ofta arbeten och fritids engagemang som är kopplade till våra trauman. 

Om detta görs omedvetet kallas det upprepningtvång, och leder till handlingar som gör att vi upprepar vårt ursprungliga trauma gång på gång. Görs det för andra innebär det ofta att vi använder dem som skådespelare i vårt drama, istället för att hjälpa dem att läka sitt eget trauma. Eller så skapar vi antagonister i vårt eget engagemang, istället för att föra över andra till vår sida. 

Görs arbetet istället medvetet och utan projektion blir det en källa till läkande, både för oss och för andra.

I den yogiska traditionen talar man om dharma. Dharma är vår plikt i livet, i form av det som är rättfärdigt. 

Två öden i den yogiska traditionen, nämligen Aryunas och Ramas visar exempel på detta. De två hjältarna i de indiska eposen Mahabharata (Bhagavad Gita) och Ramayana. 

Prins Aryuna föds in i en situation där han kommer att bli tvungen att bekämpa sina kusiner, som vill skapa ett samhälle som skulle innebära lidande för folket. 

Prins Rama förlorar sin rätt till kungariket under en längre tid till sin halvbror, genom sin fars obetänkta löfte till en av sina fruar. Men genomför genom detta sin livsuppgift ,som avatar av Vishnu, att besegra demonen Ravana. 

I båda fallen föds de till en livslott avgjord av tidigare generationers handlande. Och skall vi vara helt ärliga så även om vi inte är födda till prinsar eller prinsessor, så föds vi alla in i förutsättningar skapade av de innan oss. 

Även om vi tacklar dessa utifrån de speciella förmågor/ talanger som vi fötts med. 

Dharma kan därför inte ses enbart utifrån ett individuellt tänkande, utan måste också förstås som en stafettpinne som vi tar över.

En del av de saker som vi övertar är konsekvenserna av trauman i generationerna innan. Sådana som inte blivit medvetna och brukade till läkande. 

Vilken lott vi än fått är det vår uppgift att medvetandegöra och läka det som överförts. Eller att annars vara dömda att upprepa det, eller projicera dramat på andra, och därigenom se det upprepas i all oändlighet. 

Det är intressant att jämföra detta med begreppet arvsynd inom kristendomen. 

Similar Posts

  • Yoga som sanningssökande

    Tantra talar om Alltets 5 handlingar, som också är den enskildes individens 5 krafter.  Dessa är:  Srsti-skapelse Stihiti-stasis Samhara-upplösande Tirodhana-glömska Anugraha-avtäckande, ihågkomst Dessa handlingar är medvetandets handlingar. Medvetandet kan skapa en tanke, hålla kvar vid en tanke, låta en tanke upplösas, och kan glömma något genom att släppa fokus på det. Även om glömska kan…

  • Gam

    I en berättelse från Shiva Purana berättas att gudinnan Parvati ville ta ett bad medan Shiva hennes man var iväg.  För att inte bli störd under sitt bad skapade honom en pojke av gurkmeja och hudrester från sin kropp, och blåste liv i honom.  Hon placerade sedan pojken utanför dörren för att vakta.  Hon instruerade…

  • Nilakantha

    I Puranas, hinduismens mytologiska böcker återgivs en väldigt välkänd myt om hur Shiva fick sin koboltblåa hals och epitetet Nilakantha; blåhalsad. Denna myt berättar enligt en tantrisk/yogisk läsning vad som händer då Kundalini väcks och gör sitt arbete i oss. I sin yttre berättelse handlar myten om vad som skedde då gudarna och anti-gudarna  kom…

  • Karma är i kroppen

    Den instans i sinnet som ger oss vår förmåga som människor att diskriminera kallas i tantrisk filosofi för Buddhi. Buddhis funktion är att avgöra vad som är bra och dåligt för oss, vad som är rätt handling i olika situationer. Buddhi översätts därför ofta som intellekt, då dessa förmågor är de så kallade högre mentala…

  • Diwali

    Gudinnan Sri är känd sedan innan 200 talet fkr. Hon är inte nämnd i tidigare vedisk litteratur men termen sri med samma innebörd nämns ganska ofta. Termen innebär förmåga, kraft, skönhet, lyster, ära och överflöd. Gudinnan Shri verkar alltså vara en personifikation av dessa kvaliteter. Sri får senare namnet Lakshmi. Lakshmi betyder form av, och…

  • Att vara värdig

    I en legend från 12-1400-talet beskriven i texten Matsyendra Samhita beskrivs hur fiskaren Mena blir slukad av en val. Historien berättar hur Mena blir slukad av en val och därigenom får höra hemlig undervisning från Shiva då han på Shaktis begäran undervisar henne i allts yttersta vara, på botten av havet.  Då Mena visar sig…