Sri Yantra

Vad händer när kontraktion och expansion sker samtidigt? Kanske är det dessa omständigheter som kan skapa något verkligt nytt.

En kontraktion till ett intet/ en liten stilla punkt av koncentrerad energi, för att sedan explodera ut i en ny skapelse.

Den tantriska traditionen talar om prakasha och vimarsha. Prakasha är det omanifesta ljuset/källan. Vimarsha är dess manifestation, de former ljuset tar. 

Allt sägs komma från den stilla punkten/omanifesta källan. 

Sri Yantra visar denna process. Den stilla punkten i mitten symboliserar källan. Trianglarna som flödar fram därifrån och expanderar utåt, symboliserar manifestationen. 

Denna kontraktion benämns i den tantriska traditionen som nimesha, expansionen som unmesha. 

Kontraktionen (nimesha) skapar struktur och form. Expansionen (unmesha) upplöser dessa strukturer till en oändlig potential av möjligheter, men också till formlöshet.

Detta kan liknas vid kvantfysik. Där en partikel inte verkar manifesteras förrän en viss bana bestämts, dvs då en begränsning skapats. 

Man uttrycker ibland saken så, att elektronen inte har någon bestämd position före mätningen, men får en position genom mätningen. Detta kallas för att elektronens vågfunktion kollapsar. 

Men vem/vad väljer det nya som föds fram i våra liv? Den fria viljan, dharma (livsuppgift), karma (obetald skuld). 

Den tantriska filosofin säger att det beror på var du är i din utveckling.

En intressant tanke som man finner i många mystika traditioner, liksom den tantriska, är att det är först när din vilja är i enhet med den kosmiska viljan som din vilja är verkligt fri. Detta då din jakt på lycka innan är beslöjad av illusion, och att den endast kan uppnås genom den kosmiska viljan. Så snart som du inser det, inser du också att den kosmiska viljan och din djupaste vilja är ett.

Fram till denna punkt av insikt är våra liv en cirkel av förvirrat handlande och otillfredsställande resultat.

Similar Posts

  • Matsyendrasana

    Matsyendrasana- Hela vänstra strömningen av Tantra brukar refereras till som Kaula. Kaula var ett sätt att utöva Tantra. Detta innebar en emfas på kroppen och sensuell upplevelse som ett sätt att nå det gudomliga (div).  Denna strömning hade Matsyendra som mästare (Macchanda), troligtvis 800-tal. Macchanda var en av de mest prisade tantriska mästarna, tillsammans med…

  • Gam

    I en berättelse från Shiva Purana berättas att gudinnan Parvati ville ta ett bad medan Shiva hennes man var iväg.  För att inte bli störd under sitt bad skapade honom en pojke av gurkmeja och hudrester från sin kropp, och blåste liv i honom.  Hon placerade sedan pojken utanför dörren för att vakta.  Hon instruerade…

  • Att vara med sanning

    En elev frågade mig efter förra posten, denna lämpliga fråga: Så om man vill gå igenom processen av Yoga, av att möta sanning mer och mer, hur gör man då? Sist talade vi om Yoga som sanningssökande tradition, och om att avskala lager av osanning och felaktig kunskap. Vi talade också om myten om Shiva,…

  • Tillit-Vasanta Navaratri

    25/3-3/4 är Vasanta (vårens) Navaratri. De 9 nätter då man firar Gudinnan, också kallad Shakti och Kundalini.  Gudinnan är energi-aspekten av medvetandet. I sin helhet är hon energin bakom allt som finns. Hon kallas då Mahadevi eller Maha Durga. I denna form ses hon också som moder. I sista posten nämndes texten Devi Mahatmyam, som…

  • Ma!

    Vårens Navaratri närmar sig. De 9 nätterna av Navaratri delas ibland upp i tre delar. Tre nätter för invokation av Durga, tre för invokation av Lakshmi och tre för invokation av Saraswati.  Durga är den aspekt av Gudinnan i sin helhet; Mahadevi, som kallas in för att slåss mot Mahishasura i texten Devi Mahatmyam.  Mahishasura är…

  • Sol och måne

    Natten till torsdag var det både vårdagsjämning och fullmåne. Samtidigt gick månen in i ett område på himlen som i den vediska astrologin kallar Uttara Phalguni Nakshatra. Detta sägs vara den tid då Shiva och Parvati (Shakti) gifte sig. Vårdagsjämningen är en dag då dag och natt är lika långa, vilket gör det till en…