Mantra virya

”DSC_0807” by Fulcrum35 is licensed under CC BY-NC 2.0

Den klassiska tantriska traditionen kallade sig själv för mantra marga (the way of mantra). 

De ansåg att mantra gav en mycket snabbare väg till befrielse. Skälet till detta går att finna i deras tankar om vad ett mantra, och inte bara ett mantra utan också vad ett ord, är.

De hade nämligen insett att vår världsbild ytterst formas av våra ord eller andra symboler som bilder. Det är dessa som ger avgränsning och möjlighet att benämna eller tänka om separata ting. 

De delade upp ordet i fyra olika nivåer:

Vaikhari vac-Det talade ordet. 

Madhyama vac-Det tänkta ordet. 

Pashyanti vac- Det ordlösa ordet. Detta är vad som i psykoanalysen kallas det omedvetna. 

Para vac- Det ursprungliga ordet, essensen av allt varande, vars natur är en vibration. 

I all utövning av Yoga vill man till slut till den djupaste, sista av dessa nivåer. Det direkta, representationslösa erfarandet av verkligheten och oss själva. 

Så även i mantrautövning går man från det talade ordet till det tänkta ordet, till det ordlösa ordet, till upplevelsen av den underliggande vibrationen. 

Det är denna sista form av mantrautövning som anses speciellt  potent. Och när ett mantra blivit upplevt på denna nivå, ansågs det också kunna transfereras som en vibration till någon annan. 

Similar Posts

  • Asana av kärlek

    Inom Kaulatraditionen (från 800-talet) ges för första gången Gharudasana under namnet ” Asana av kärlek”. Den görs med mudra och med ett bijamantra (frömantra).  Detta mantra som ett av fem är troligtvis ett mantra för ett av elementen; jord, vatten, eld, luft, rymd.  Dessa är: Lam, Vim, Room, Yaim och Haum.  Något av dessa mantror…

  • Mantra-Ordets makt

    Inom Trika traditionen inom Tantra talar man om den energi som skapat och är allting som Gudinnan Paravac. Denna idé uttrycks redan i Rg Veda i form av Gudinnan Vac. I båda fallen beskrivs gudinnorna som ordet som blivit manifest. Man kan förstå ordet här både som hur vi förstår vår värld genom bilder och…

  • Savitri (Gayatri) Mantra

    Om bhur bhuvah svah tat savitur varenyam bhargo devasya dheemahi dhiyo yo nah prachodayaat   Om. Vi vördar savitur (ljus,hetta)  som är alla tre världarna (materiell, mental/emotionell, subtil). Vi ber att dess ljus och nåd skall upplysa våra intellekt.   Savitri mantra är från Rg Veda bok 3 vilket är den äldsta boken, från ca…

  • Omkara

    Bhagavad Maha Purana (500-900-tal) beskriver Omkara (reciterande av Om) som följer: Sitt i bekväm sittposition (Asana). Håll händerna i skålform med höger ovan vänster (Bhairava Mudra). Titta på nässpets (Nasagri Mudra)  Gör Nadi Shodan. Låt ljudet vara som tempelklockans successivt avtagande. Låt som när blåser genom en torkad pumpa (låta i näsan, m (ng) ljud). …

  • Chakra-Mantra

    Från Kubjikamata Tantra (1100-tal) kommer det chakrasystem som vidareförts till modern tid. Det är ett chakrasystem med 6 chakran (ej inräknat Sahasrara, då detta ej är ett chakra). Chakrorna var i traditionen alltid tänkta som platser längst ryggraden där man symboliskt placerade elementen för att rena eller förfina dessa. Elementens egna bijamantran återgivna i ovanstående…